Hangmattijd

9 augustus 2017 - Canoa, Ecuador

Onze laatste stop in de Quilotoaloop is Zumbahua. Hier moet een bijzondere -volgens de Nederlandse eigenaren van een hostel in Otavalo relatief weinig toeristische-  zaterdagmarkt zijn. We verlaten Posada de Tigua, de heerlijke boerderij, na een ontbijt met verse melk, zelfgemaakt brood en zelfgemaakte yoghurt. De bus lijkt echter niet op te komen dagen. We besluiten te liften. Anna steekt haar hand op en de eerste auto stopt. Een vriendelijk ouder stel, op weg naar de kust, neemt ons mee. Zo zijn we toch nog op een interessante tijd op de markt die al 's ochtends om 5 uur begonnen is.

Zumbahua
De caviaverkoop die we hadden willen meemaken, is al voorbij. Maar dat doet niks af aan wat we zien! De markt, op een plein in het centrum van het kleine plaatsje, bestaat voornamelijk uit verkoop van etenswaren. Allerlei soorten bananen -nog aan de tros, een lang mes ligt er verloren bij- mandarijnen, appels, papaya's, bramen, wortels, uien, groenten die we niet herkennen. Maar ook zelfgebakken broodjes, koekjes, kwarteleieren (?), varkenskoppen, een klein aantal stalletjes met wol, touw, sjawls en dekens. We zien een mooie deken, 35 dollar, maar als we later terugkomen lukt het om er 25 van te maken, in de rugzak! Er lopen hier ook veel kinderen rond, sommigen verkopen, en iedereen is dik gekleed, vrouwen allemaal in traditionele kleding -rok, wollen kniekousen, omslagdoek of deken, hoed. Enkele toeristen. In een hal wordt vlees verkocht. Anna en Noor willen niet mee. Ik kijk mijn ogen uit, en maak maar niet overal foto's van...
Zumbahua, prachtige, kleurrijke markt, hart van lokale handel, we genieten er volop van, kopen er heerlijke koekjes en broodjes, ergens in een thuisoventje gebakken?

Canoa
De weg via Latacunga en Quito naar de kust is lang. Ik voel me ziek. Anna en Noor regelen op mijn paspoort de kaartjes, geen haan die ernaar kraait. Door de flanken van de Andes heen dalen we snel af van 2800 meter naar zeeniveau. Bestaat er ook laagteziekte, vraag ik me af? Hondsberoerd -alleen ik- bereiken we uiteindelijk Canoa. Een klein plaatsje aan de kust dat we hebben uitgekozen vanwege de relaxte vibe en omdat we hier een plek hebben gevonden waar we drie dagen in een hangmat kunnen liggen in een heerlijke tuin met zwembad: hostel Shangri-La van Nederlander Jeroen. Jeroen bouwde hier zeven jaar geleden 25 slaapplekken in een pand van enkele verdiepingen hoog. Vorig jaar april, tijdens een aardbeving, is het helemaal ingestort. Inmiddels staat er weer een nieuwe begane grond, een heerlijk ruime kamer voor ons.

Hippie
Vorig jaar werd tachtig procent van dit plaatsje weggevaagd. Jeroen vertelt er uitgebreid over. In zijn hotel vielen geen doden, bijna iedereen was net uit eten, maar in het dorp zelf wel een stuk of zestig. Mensen sloegen aan het plunderen, ze stalen ook zijn tent waarin hij tijdelijk moest wonen, maar hij besloot te blijven, wist een andere tent te regelen en begon weer met opbouwen. Mede mogelijk dankzij geld dat zijn vader in Nederland wist te verzamelen, hier is de rente op een hypotheek 20 procent..
Overal in het dorp zie je nog de gevolgen van de aardbeving, puin is geruimd, maar veel lege plekken, stukjes grond te koop, ook verlaten huizen met scheuren en sommige mensen wonen nog in tenten, ook midden op een plein. Tegelijk wordt er gebouwd, sommige panden lijken helemaal nieuw, of scheuren zijn weggewerkt. Door dit alles heen heerst er een superrelaxte sfeer, hippie-achtig, overal muziek, veel huizen van bamboe, open, soms helemaal zonder deur, prachtige, vrolijke graffity, iedereen zegt je gedag. De meeste straten zijn zand. Langs en op het strand overal open eettentjes, heel weinig toeristen, vooral Ecuadorianen volgens Jeroen. Europeanen blijven nog weg. Begin juli was hier trouwens nog een aardbeving, maar gelukkig zonder slachtoffers. Een andere Nederlander, Joost, heeft aan het strand een fantastisch hostel met restaurant waar we uren doorbrengen met heerlijk eten en lekker hangen. Ook voor hem was de schade vorig jaar groot, hij verloor de meeste van zijn kamers, maar als je dat niet weet, ziet het er nu al weer fantastisch uit, met losse cabins in een tuin van zand, palmen, hangmatten, overlopend in een bar en overdekt restaurant, gebouwd van bamboe. Heerlijke ontbijtjes, goede koffie, superaardige bediening. We hangen in onze hangmatten, zwemmen in zee en zwembad, lezen onze dagen door. Het had niet beter uit kunnen pakken.

1. Nia Hurkmans:
    11 augustus 2017
    Heerlijk ! Na alle belevenissen even relaxen!
  2. Nia Hurkmans:
    11 augustus 2017
    Prachtige foto's van de markt!!